Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Hungarian
termékeink

Mi történ a pisztácia árrával 2025-ben?

Mi történ a pisztácia árrával 2025-ben?

Pisztáciaár-robbanás 2025: Mi áll a fagylalt egyik legdrágább alapanyagának drágulása mögött?

A pisztácia már évek óta a prémium fagylaltok egyik legnépszerűbb íze – nem véletlenül. Gazdag, olajos ízvilága, élénk színe és luxusérzete miatt a vendégek hajlandók többet fizetni érte, mint egy átlagos gombócért. 2025-re azonban a pisztáciapaszta ára rekordmagasságokba emelkedett, és sok fagylaltozót jogosan foglalkoztat a kérdés: miért ennyire drága az egyik legkedveltebb alapanyag?

A válasz nem egyszerű – de segítünk megérteni a mögöttes okokat.

1.  A világpiac három kézben van – és kiszámíthatatlan

A világ pisztáciatermelésének 96%-át három ország adja: az Egyesült Államok, Irán és Törökország. Ez azt jelenti, hogy ha bármelyikükben probléma adódik – például aszály Kaliforniában, politikai feszültség Iránban, vagy spekuláció Törökországban –, az azonnal megrázza a globális pisztáciapiacot.

2024-ben pontosan ez történt. Az amerikai termés gyengébb lett a szokásosnál, az iráni exportok egyre inkább Ázsiára fókuszáltak, miközben Törökországban felvásárlási spekuláció kezdődött, ami mesterségesen felhajtotta az árakat.

2.  A TikTok és a dubaji csoki – így indult a pisztáciaőrület

A 2024-es év legnagyobb pisztáciaár-emelkedésének közvetlen oka egy virális közösségi médiás trend volt.

A Közel-Keletről induló, pisztáciakrémmel töltött csokoládé – a „dubaji csoki” – néhány TikTok-videó hatására világszerte divattá vált. Több százmilliós nézettség, naponta ezrek készítettek otthon vagy rendeltek pisztáciás csokoládét, fagyit, süteményt.

Az édességekhez prémium, hámozott, friss pisztácia kellett – és hirtelen mindenki egyszerre akarta. Csokoládégyárak, cukrászatok, kávézóláncok, fagylaltalapanyag-gyártók – egyszerre léptek piacra, ami extrém keresletnövekedést okozott. A kereslet pedig messze meghaladta a kínálatot.

3.  A kínálat nem tud lépést tartani

A pisztácia különleges növény:

  •     8–10 év alatt fordul termőre.
  •     Nem minden évben terem bőven.
  •     Érzékeny a fagyra, vízhiányra, melegre és párára is.

Ha most új fákat ültetnének, akkor is évekbe telne, mire azok ellátnák a piacot. Vagyis a trend által generált keresletre nincs gyors válasz: a kínálat rugalmatlan, a hiány pedig tartós.

4.  Rekordmagas árak, kiürülő készletek

A világpiacon a pisztácia ára egy év alatt több mint 35%-kal emelkedett:

  •     7,65 dollárról 10,30 dollárra nőtt fontonként (USA nagykereskedelmi ár).
  •     Egyes prémium paszták ára elérte a 20 000 Ft/kg-os szintet.
  •     Magyarországon a 100%-os pisztáciapaszták és hámozott magok ára 2024 végén történelmi csúcsra futott.

A készletek is kiürültek. A gyártók, beszállítók, kereskedők előre lekötötték a legjobb minőségű pisztáciát. A piacon korlátozások és hiány jelent meg.

5.  Mit jelent ez a fagylaltos szakma számára?

  •  Nagyobb anyagköltség

A pisztáciás fagylalt gyártása jelentősen drágult – és a vendégek egyre inkább érzik az árkülönbséget. Már nem ritka a 700–800 Ft-os gombócár, különösen a prémium termékeknél.

  • Kalkulációs kihívás

Az árak erősen ingadoznak, a beszállítók is bizonytalanok, így nehezebb hosszú távra tervezni.

  • Marketing és kommunikáció szerepe

Érdemes a vendégeknek kommunikálni az értéket: ha valódi pisztáciapasztát használsz, az prémium termék, nem átlagos ízesített fagyi. Az ár különbsége így érthetőbbé válik.

6. Tippek a FagyiShoptól a szezonra

  •  Rendelj időben! – Ha tudod, hogy pisztáciás termékre nagy a kereslet nálad, készülj előre a készletezéssel. A szezonban nehezebb lesz újratölteni.

  •  Kommunikálj tudatosan! – Használd ki, hogy a vendégek is hallottak a pisztácia drágulásáról. Oszd meg, hogy te valódi pisztáciával dolgozol – ez különlegessé teszi a terméket.

  •  Kínálj alternatívákat is – A prémium pisztáciafagyi mellé kínálj hasonló karakterű, de kedvezőbb árú különlegességeket is (pl. mandula, sós karamell, diós-krémes kombinációk).

A pisztácia nem csupán egy alapanyag – a prémium fagylaltkészítés egyik szimbóluma. A 2024-es események, különösen a dubaji csoki trendje, jól mutatják, milyen kiszolgáltatott lehet egy globális mezőgazdasági piac a közösségi média hatásainak.

2025-ben pedig mindezek hatása tovább gyűrűzik: a kereslet még mindig magas, a készletek szűkösek, a trend pedig él és virágzik.

 

A FagyiShopban azon dolgozunk, hogy a lehető legjobb áron, legjobb minőségű pisztáciát biztosítsa partnereinek – de a realitás az, hogy a pisztácia 2025-ben is luxus marad.

Tartalomhoz tartozó címkék: Fagyis hírek!